Rovnou na obsah Rovnou na menu
Menu
Město Deštná
městoDeštná

HRAD KÁMEN A PACOV

Hrad Kámen

Cyklovýlet Hrad Kámen a Pacov
(Zpravodaj Deštenska - březen 2022)

CYKLOVÝLET – HRAD KÁMEN A PACOV

V tomto výletě se vrátím do loňského léta a vezmu vás opět na několik zajímavých míst, která jsou nedaleko od Deštné, takže je lze v pohodě objet za jeden den. Začátek cesty vezmu rychleji, protože je stejný, jako když jsme jeli na Novou Cerekev. Mnich, Chválkov, železniční stanice Chválkov a dál po lesní cestě, zpočátku asfaltové a značené žlutou barvou. U rozcestníku Stružky jsme na nejvýše položeném místě dnešní cesty, 689 m nad mořem. Dál stále rovně neznačenou cestou až k silnici, po které dojedeme do Lidmaně. Zde se vždycky na chvíli stavím u krásně opravené bývalé fary.

V Lidmani odbočíme doleva a pojedeme po cyklotrase č. 321. Je to sice silnice, ale tak rozbitá, že do některých děr bych nechtěl zapadnout. O to větší překvapení bylo, když jsem zde potkal autobus. On je to totiž jediný přístup z této strany do vesničky Dobrá Voda u Pacova. Zde stojí za zmínku kaple, jejíž zadní část vypadá jako garáž (možná to garáž i je) a dále hezká budova bývalé školy, sloužící jako obecní úřad a knihovna. Po silnici dojedeme až do obce Kámen se stejnojmenným hradem. Při mírném stoupání ke hradu projdeme kolem dvou památných stromů, 23 m vysokého buku s obvodem kmene 320 cm a především 17 m vysokého, 200 let starého cypřišku. Kolo si ponecháme na nádvoří a jdeme na prohlídku hradu. Již u vstupu je zajímavá sbírka starých kočárků, dále nás zaujmou staré zbraně, rytířské brnění, kachlová kamna, starožitný nábytek, krásná stará mapa jižních Čech, kde vyhledáme i Deštnou (Teßchen) atd. Interiéry hradu však slouží především jako muzeum historických motocyklů. A vidíme zde skutečně zajímavé kousky. Nejen spoustu motocyklů značky Jawa a ČZ, ale i třeba motocykly Čechie nebo Walter. Na nádvoří stojí Velorex, do kterého si můžete i sednout, což byl při mých skoro 2 m výšky trochu problém, ale zvládl jsem to. Po prohlídce jsem hrad ještě celý objel, abych si ho prohlédl ze všech stran, a potom jsem pokračoval na Nízkou Lhotu. Zde silnice končí. Je tu zajímavý kamenný kříž na památku syna Václava Dománka, který padl jako vojín roku 1884 v Bosně. Po modře značené cestě (cyklotrasa č. 321) dojedeme do vesničky Důl (moc hezká kaplička a zajímavý kamenný kříž) a po chvíli najedeme na silnici. Jakmile odbočíme vlevo, uvidíme na louce zajímavý pomník na památku tragické smrti 19leté Ludmily Hláskové. Přejedeme železniční trať a Kejtovský potok a odbočíme doleva, projedeme kolem ČOV a u Panského mlýna odbočíme opět vlevo a po cestě se dostaneme až pod kamenný železniční viadukt s devíti klenutými oblouky. Stojí za vidění. A to už jsme v Pacově. Nádražní ulicí kolem panelákového sídliště dojedeme k restauraci U Kalivodů a jelikož je právě tak čas na oběd, tak doporučuji zastavit a navštívit. Dobrá obsluha, chutné jídlo, velké porce a lidové ceny. Proto je zde také plno. Posilněni můžeme jet Spálenou ulicí, kde je několik upravených barokních selských domů. Potom u výpadovky na Hořepník stojí za návštěvu starý židovský hřbitov, kde je asi 300 náhrobků. Hřbitov byl dosti zchátralý, ale kolem roku 2000 byl vyčištěn od náletových dřevin, odvodněn, byla opravena zeď, osazena vrata, narovnány povalené náhrobky a opravena obřadní síň. Dnes si jej tedy můžeme prohlédnout a to i s expozicí o zvěrstvech, napáchaných nacisty na Židech včetně nekonečného seznamu vyvražděných osob.

Celé centrum Pacova je městskou památkovou zónou a je zde toho skutečně hodně k vidění. Hezky upravené náměstí s empírovými a novogotickými domy. Zámek, kde je městský úřad a muzeum zdejšího rodáka, básníka Antonína Sovy. Zámecký park s rozložitým památným habrem. Na náměstí kostel sv. Václava a kostel sv. Michaela. A samozřejmě řada dalších drobných památek jako socha sv. Václava nebo pomník Antonína Sovy. Zachovala se zde i budova bývalého pivovaru, který ukončil svoji činnost v roce 1969. Místní pivo přesto ochutnat můžeme, protože od roku 2009 je zde nový rodinný minipivovar, který vaří pivo s názvy Golem, Rabín, Včelka, Divočina, Kokos a další.

Na zpáteční cestu se vydáme samozřejmě jinudy, abychom viděli zase něco jiného. Kousek pojedeme po silnici směrem na Černovice, ale v zatáčce za motokrosovým areálem odbočíme vpravo na cyklotrasu č. 1185. Stoupáme po asfaltové lesní cestě až k symbolickému hřbitovu německých válečných zajatců, kteří zemřeli v blízkém zajateckém táboře na tyfovou epidemii. Po předchozí návštěvě expozice na židovském hřbitově si člověk jen uvědomí, jaký my Češi jsme tolerantní národ. Pokračujeme lesní a polní cestou až do Šimpachu, po silnici do Dvořiště, kde je kromě lihovaru muzeum izolátorů a bleskojistek, a než přijedeme do Věžné, tak se ještě naposledy z dálky podíváme po levé straně na hrad Kámen. A brzy jsme v Černovicích, kde to nechám na každém, kudy domů. Jestli přes Panské Mlýny a Hojovice nebo přes Dobešov a Vlkosovice. Tak či tak, nějakým těm kopcům se nevyhneme a stejně vyjedeme v Mnichu, odkud to máme domů již jen 5 km. Najeli jsme nějakých 65-67 km i s tím couráním po Pacově.

Ant. Stára

Datum vložení: 1. 3. 2022 8:41
Datum poslední aktualizace: 14. 3. 2022 7:11
Autor: Správce Webu

Přihlášení k odběru zpráv

Dostávejte informace z našeho webu prostřednictvím e-mailů

Jedeme Spolu

Jedeme spolu

Svoz odpadu a jiné životní situace

Březen 2024
18 19 20 21 22 23 24
26 27 28 29 30 31

Mobilní aplikace

Sledujte informace z našeho webu v mobilní aplikaci – V OBRAZE.